6 Tips voor een koolhydraatarme barbecue

Mooi weer en barbecueën, gezellig toch? Maar hoe doe je dat als je ook op je gewicht wilt letten, of zelfs wilt afvallen?  Met de onderstaande tips kan jij genieten van een verantwoorde barbecue, zonder er de volgende dag spijt van te hebben… lekker en gezellig!!

• Kies bij voorkeur voor magere vleessoorten en gevogelte zoals biefstuk, varkenshaas, kipfilet en kalkoenfilet. Bewerkte producten zoals worst, hotdogs en hamburgers bevatten onnodig veel vet. Wil je toch graag een hamburger? Maak deze dan zelf van tartaar.

• Vis is zeer geschikt voor op de barbecue. Kies bijvoorbeeld voor tonijn, witvis, garnalen en zalm. Je kunt het grillen of er een pakketje van maken. Combineer de vis met verse kruiden en groenten en leg dit op een stuk aluminiumfolie. Vouw het pakketje dicht en leg deze op de barbecue.

• Neem halve stukjes vlees en vis bij de barbecue. Zo doe je mee zonder jezelf te overeten.

• Beperk het eten van brood. Neem liever een lekkere salade of gegrilde groenten. Groenten zijn voedzaam en bevatten weinig calorieën. Je kunt bijvoorbeeld champignons, ui, tomaat en courgette aan een takje rozemarijn rijgen en licht besprenkelen met olijfolie. Of maak deze lekkere koolhydraatarme huzarensalade als bijgerecht, daar smult iedereen van!

• Maak zelf sausjes en dipjes op basis van magere kwark (0% vet), zoals tzatziki en knoflooksaus.

• Neem om calorieën te besparen water in plaats van alcohol. Om het water wat meer smaak te geven kun je er wat blaadjes munt bij doen en/of wat dunne reepjes komkommer. Ziet er nog gezellig uit ook!

Voor degene die het Power Slim programma aan het volgen zijn: Neem vooraf een Power Slim tussendoortje om de ergste trek te stillen. Zo kun je je makkelijker beheersen totdat het vlees klaar is en voorkom je dat je te veel neemt.

Lees ook: Tips en heerlijke recepten voor een slanke barbecue