Gourmetten tijdens de kerst? 6 koolhydraatarme tips

Niets is zo lekker als met vrienden of familie een avondje gourmetten. Ga jij gourmetten met de kerst maar zie je er tegenop omdat je op je gewicht wilt letten? Niet nodig, want gourmetten past prima binnen het PowerSlim programma! Ik geef je 6 tips zodat jij optimaal kunt genieten zonder bang te zijn voor het resultaat op de weegschaal.


Stil vooraf je trek

Vaak duurt het even voordat de gourmet warm is. Ondertussen krijg je steeds meer trek in dat stukje stokbrood met kruidenboter. Klinkt dit bekend in de oren? Zorg er voor dat je een goede koolhydraatarme lunch hebt gehad en neem voor de gourmet nog een PowerSlim tussendoortje, salade of heldere bouillon. Op die manier ben je beter verzadigd en zo kun je al die heerlijk geurende stokbroodjes beter weerstaan.
Kun je het brood niet missen bij de gourmet? Neem dan als alternatief een aantal PowerSlim toastjes of de Bruchetta van PowerSlim. Vanaf fase 2c is het toegestaan om een stukje brood te eten. Kies dan voor volkoren stokbrood.

toast bruchette1.png

Kies voor mager vlees of vis

Vlees of vis wordt op een gourmet eigenlijk op dezelfde manier bereid als grillen of bakken, dus dat past prima in het programma.  Maar wat je op de gourmet  legt is natuurlijk wel belangrijk.  Kies liefst voor magere vleessoorten en gevogelte zoals biefstuk, varkenshaas, kipfilet en kalkoenfilet. Bewerkte producten zoals worst, hotdogs en hamburgers bevatten veel onnodig vet en vaak ook veel koolhydraten. Laat deze daarom liggen. Wil je toch graag een hamburger? Maak ‘m dan zelf van tartaar. Ga niet altijd voor vlees maar geniet ook van vis op de barbecue. Kies bijvoorbeeld voor garnalen, tonijn, kabeljauw of zalm.


Marinade voor maximale smaak met minimale calorieën

Met marinade kun je je vlees en vis zo lekker maken dat je eigenlijk niet eens meer saus nodig hebt. Al voor gemarineerd vlees bevat veel koolhydraten. Kies dus voor ongemarineerd vlees en  marineer het zelf in diverse kruiden.
Met olie, azijn of  citroensap en kruiden maak je de lekkerste marinades. Wist je dat vlees malser wordt van het zuur in de marinade terwijl vis hier juist steviger van wordt?


Maak zelf sausjes

Bekende dikmakers zijn natuurlijk de sauzen bij de gourmet. Kant en klare sauzen zitten vol suikers en vetten. Je bent  misschien gewend om rode sauzen te kiezen omdat deze minder vet bevatten dan witte sauzen, maar let op! Rode sauzen bevatten suikers en het is juist belangrijk om koolhydraten te vermijden tijdens het volgen van het  PowerSlim programma. Volvette mayonaise is een betere  keuze dan ketchup of curry. De allerbeste keuze is om zelf sauzen en dips te maken op basis van kwark (0% vet). Zo kun je zelf gemakkelijk tzatziki maken met magere kwark,  knoflook, komkommer en wat peper en zout. Meer lekkere sausjes om zelf te maken, mijn favoriet is de cocktailsaus!


Eet veel groente

Kant- en klare salades bevatten veel koolhydraten en vetten. Maak daarom je salades zelf. Naast een goed gevulde salade is het ook lekker om groenten op de gourmet te bereiden. Gegrilde groenten zijn voedzaam en bevatten weinig calorieën. Kies bijvoorbeeld champignon, ui, tomaat of courgette.

Ben je uitgenodigd voor een gourmet en bang dat er weinig voor jou tussen zit wat past binnen het koolhydraatarme programma, neem dan je eigen salade of groenten mee. Zo ben je niet alleen attent, maar ook verzekerd van een gezonde optie.


Drink water tijdens het eten

citroenenTijdens het gourmetten ben je veel langer aan het tafelen dan dat je normaal doet. Ongemerkt drink je dan ook meer. Kies voor water , dit geeft een vol gevoel .
Om het water meer smaak te geven kun je er blaadjes munt, citroen en/of dunne reepjes komkommer bij doen. Als je alcohol écht niet kunt laten staan, beperk je dan tot maximaal één glas droge witte wijn en stap daarna over op water.

Fijne feestdagen!
Bianca

One thought on “Gourmetten tijdens de kerst? 6 koolhydraatarme tips

Reacties zijn gesloten.